Sunday 21 July 2013

Satu Masa DuLu


Mase darjah 1-6, ape yang kanak2 akan buat??

Macam aku, mase kecik2 dulu, tiap2 kali hujung minggu, aktiviti wajib ialah.................

Haa, lau IQ tinggi, ce teka.. 

Kalau aku cakap, mesti 0rang x pecaya..aku, adik aku & abang aku akan naik beskal keliling kampung sambil Jual Sayur... 







Biasanya Bayam, kangk0ng  atau sayur ape saje yang Abah tanam..

Satu ikat 50 sen,  mase tu budak2.. Perasaan malu tu ade, tapi yang penting bila sayur habis, malu tu akan bertukar menjadi puas dan bangga..



Dapat upah seringgit sorang.. Duet upah tu aku guna tuk belanje sekolah..Beli pensil, beli buku petak besar, beli pemadam..






 Dari situ, aku belajar susahnya nak cari duet, semua tu buatkan aku bersemangat tuk belajar..

setiap hari, aku gtau diri sendiri, 
" besar nanti, aku nak jadi 0rang pandai, kerja el0k, dan aku xnak teng0k abah aku kerja berat2".


Sebab tu, sampai sekarang, aku amat menghargai harta benda aku.. Walaupun  kadang-kadang selipar dah menggelupas kulit, aku ttp akan pakai..


Sebab, walaupun harga selipar jepun yang hud0h dan x berjenama tu cuma rm 5, tpi kesusahan tuk mendapatkan RM 5 mase kecik2 dulu masih aku ingat.

  

 sejimat2 aku, xpenah aku pkai selipar jepun kaler xmatcing..


bila dah besar, InsyaALLAH tahun dpn jadi cikgu, aku masih lagi meikirkan 100x tuk beli sesuatu barang.. even nak beli baju, aku masih teragak2.. Jadi, bila aku ade keinginan tuk beli sesuatu, aku akan wt sikit keje..

Sebagai c0nt0h, aku amek upah buat eseman cikgu2 0UM, wlaupun letih, xcukup mase, aku akan usaha gak..Upahnya dapat lah hamba membeli baju baru yg xberjenama tp selesa, cantik (pd pndagn aku la) &    aku akan usaha menjelajah segenap ceruk kedai / mall tuk cari baju yang paling murah.. 




Biasanye aku beli di Butik DE' ALFA sbb dahlah cantik, kdg2 RM150 3helai beb,..mane kau nak cari????????

kdg t'dengar gak 0rg kate, awak xpe la kaya, beli baju s0km0..
aku cume senyum..
 aku xkaya, tapi aku berusaha tuk BERJAYA & BERGAYA sesuai dgn kemampuan,.. 


s0 ladies, jgn jadikan kesusahan sebagi penghalang, tp jadikan kesusahan sebagai pend0r0ng tuk kehidupan yg lebih baik..


 bye2..



No comments:

Post a Comment