Wednesday 17 July 2013

PeTAni VS gURU???






Apekah MaksUdmu Mas Jok0????



Urm, maksudnya mulai sekarang aku harus besedia mengintai peluang pekerjaan.Petani? Rubber tapper?  pelis la jah, kau jgn nak memilih sangat!!!  s0bs! s0bs ! s0bs!!

HELL0OOOO,  Menangis meraung pun tiada gunanya.. Dengan sisitem open market yang dipraktikkan sekarang, maka gelapkan sebuah cahaya pengharapan yang bersinar suatu ketika dahulu..

 Tapi pada pandangan aku, adekah wajar jika 5 1/2 tahun kami dilatih dan diajar pelbagai ilmu keguruan, diberikan elaun sara hidup,  TETAPI AKHIRNYA KAMI DIBIARKAN BEGITU SAHAJA??? dimanakah Rasionalnye?? aku masih terpinga-pinga ..


 MEH aku bagi contoh, POLIS, ASKAR, NURSE, DOKT0R  semuanya diberi latihan yang lengkap bagi mempersiapkan diri untuk menjalankan tugasan mereka..


 Adakah  logik jika nak isi kekosongan bagi jawatan polis , tibe2 pelajar dari jurusan seni kulinari di ambil???? x pat0t kan..

X kan nak ambil pelajar IPG tuk jadi askar???xkan termampu untuk mereka memikul tugas sebagai askar..

Sama gak ngn nurse dan doktor, xkan la nak ambik graduan account isi kekos0ngan jawatan???

Mengikut perkiraan aku, sistem open market ni mmg bagus , menggalakkan persaingan secara sihat, melahirkan graduan yang cemerlang dari segi akademik dan juga (sahsiah??????) 

Tetapi, untuk apa diwujudkan INSTITUT PENDIDIKAN GURU ( mendidik bakal guru ko tau tak jah!!!!!) ..apabila mendidik bakal guru, l0gik ke kalau selepas graduate, bakal guru dibiarkan terkapi2 tanpa arah tujuan.. Ibarat nasi yang bertaburan di kais ayam jantan..



Ini tidak adil, tidak adil. tidak adil bagikuuuu.... 



Maka, aku pun mula berkira-kira , apekah jenis pekerjaan yang seswai dengan jenis darah aku iaitu A+.... (ape kaitan???)

1. Petani.. mungkin aku blh memajukan industri pertanian negara dgn mengimp0t & mengekspot pelbagai jenis terung & lada tuk pasaran Amerika sarikat..

2. Pengasuh=  walaupun muka gua kelihatan bengis dan tiada perasaan, tapi percayalah dalam diri ni penuh dgn rasa kasih sayang & keibuan... haruslah beb, naluri kewanitaan itu sudah menyerlah, cuma masih terpendam..

3.  Surirumah tangga= kalau ditakdirkan berjodos dgn bakal guru juga, adekah aku harus menjadi suri rumah tangga & suamiku pula menjadi surarumah tangga????
  

 tak mauuuuu!!!!!!!!!! tak mau!!!!!!!!!!!  
tak mau!!!!!!!!!!!! 



 BANGKITLAH BAKAL GURU SEKALIAN, 
PERTAHANKAN HAK KITA, SUARAKAN PANDANGANMU, 






No comments:

Post a Comment