Tuesday 23 July 2013

MeNu RamadHan..

Assalamualaikum..

Menjelang 15 Ramadhan, sudah tentu blur memikirkan menu apekah yang akan dimasak tuk berbuka puasa.. Bagi aku yang mengambil alih tugas SuriRumah Tanggah Separuh masa sepanjang bulan Ramadhan ini,  p0ning k0pal0 den mikirnye...

 Minggu pertama puasa, pelbagai menu yang aku masak.. Hancur buku resipi aku belek..Malah mata aku laju je menganalisis gambar2 makanan..

ANtara lauk2 yang sempat dihasilkan 0leh anak dara Pak Yus0p ini sepanjang berkhidmat sebagai suri rumah... ni adalah lauk2 yang dimasak semasa aku mengalami perasaan malas yg melampau ataupun p0nat disebabkan bebanan tugas sebagai guru pektikum ( apekes??)

Siakap Stim Limau...
 lauk peberet aku s0bab senang dimask, 15 minit dah siap..  Bahan2 pulak serai, t0mat0, limau kasturi dihiris halus & diambil jusnya, bawang merah, daun limau purut, garam, s0s tiram,  air asam jawa,carr0t & br0k0li..

aku cuma p0t0ng mengikut citarasa pemalas aku dan campakkan semua bahan keatas ikan..  lalu dikukus 10 minit & sedia di makan.. s0nang bukan???? 


         Kek Cukelat
 Ni antara kek yg paling digemari 0leh penghuni rumahku.. Masa yg diperlukan cuma 40 minit..k0s yg sgt murah, 10 hinggit je.. murah ???? betul ke?? haruslah, sbb aku beli tepung kek c0klat m0ist N0NA, rm 7.90, + telur 3 bijik, minyak 1 cawan, and pukul sehingga k0mbang lalu dibakar/ kukus... Tenkiu pada N0NA kerana memudahkan pekerjaanku..



  Gulai ayam, Udang & seangkatan dengannya..

Bila xtau nak masak ape, aku akan menggulai,.. gulai ape?? terpulang pada haiwan2 yang senang dibeli di pasar.. memandangkan aku x mahir dalm bab gulai menggulai ni, maka aku ikut instructi0n yg ade di belakang paket rempah gulai..hehehehe.. lama kelamaan, aku sudah b0leh menggulai dgn sndri.. Jasamu kan ku kenang selalu.. tp, Gulai udang adalah peberet aku. lepas mkn, standby ubat gatal..


  T0myam
Menu rutin dibulan puasa & juga bulan2 xpuasa.. sebabnya mudah, cepat dan tentu sekali s0dapp..hehehehe..sehingga kini, aku masih bergantung pada perencAh t0myam setiap kali memasak t0myam..  bahna lebih kurang sama dgn ikan stim, tapi bezanya t0myam lebih banyak kuah & pelbagai jenis haiwan yang aku campakkan kedalam periuk setiap kali bert0myam..


Dan disebabkan minat dan kecenderungan aku lebih kepada membuat pelbagai jenis K0ktel, kek & puding, maka setiap minggu peti ais rumah akan menyaksikan bagaimana k0ktel, puding & kek2 aku disimpan sebelum dimakan..

Puding Gula HANgus,,Peberet..Aku belajar buat ngn umi mase darjah 4..smpai skrg, masih menjadi kegemaran..


Percubaan 1st m'buat kek c0klat karamel membuahkan hasil..stakat ni mak2 sedara aku telah membuat tempahan tuk raya.. Rezeki jgn dit0lak, RM30 /pcs..tp aku elakkan dripada mkn kek ni bnyk, sbb kATEKAN n0 t0 Diabetis... Manis giler...

 inilah beberapa hasil usaha surirumah m0den yang sentiasa sibuk atau buat2 sibuk sepanjang Bulan Ramadhan ini..  Sharing is caring yeww...
Tenkiu..

No comments:

Post a Comment